Byebye Australia...

18 mei 2010 - Cairns, Australië

Allright'eo, nu dan echt voor de allerlaatste keer: g'day from Australia!

Jaja, het zit er bijna op... morgen vlieg ik naar Bangkok, waar ik donderdag dan Robin ga meeten :D:D en over 3,5 week ben ik dan, na precies 8 maanden, back home!!

Maar m'n laatste weekjes in Oz waren gelukkig een hele goede afsluiter :D Nadat ik in Cairns aan was gekomen, ben ik eerst op een 3-daagse duiktour naar het Great Barrier Reef geweest, en dat was ZO supergaaf!! :D Ik heb gelijk m'n advanced certificate gehaald, daarvoor moet je 5 trainingsduiken maken: een deep dive, een peak performance buoyancy dive, een navigation dive, een night dive, en een optional dive; ons groepje koos voor de boat dive. Ik zal jullie verder maar niet lastig vallen met alle theorie daarachter ;) maar het was superleuk! Daarnaast mocht ik ook nog 6 pleasure dives maken, just for fun ^^ en gelukkig zaten er allemaal hele leuke mensen op de boot, dus het vinden van divebuddy's was geen probleem (: En dan natuurlijk het duiken zelf!! het Great Barrier Reef is zooooo mooi, met koraal & vissen in alle kleurtjes en supergrote vissen en heel veel schildpadden en roggen en bizarre beesten en natuurlijk reef sharks... onze tweede night dive was echt de allerallergaafste, although ook best wel scary... aangezien we zonder guide of instructor met z'n drietjes met onze zaklampjes het water ingingen, op zoek naar de grey tip reef sharks - en die vonden we ook: toch wel een griezelig gezicht, zo'n 2 meter lange grijze haai die opeens uit het donker opduikt. En het was er niet eentje, maar best een heleboel - boven je, onder je, naast je, en verstopt buiten het bereik van je lampje... gelukkig zijn ze niet gevaarlijk voor mensen ;) De boot zelf was trouwens ook heeeel erg mooi, met superdeluxe eten en tweepersoonskamertjes met eigen badkamer en overal airconditioning - ik sliep op een kamer met Rosana uit Brazilië, wat natuurlijk vanwege onze namen een hoop problemen opleverde :P Na 3 dagen was ik het echt nog lang niet zat, maar helaas moesten we weer terug naar het vasteland, waar we op maandagavond als afsluiting met ons dive team samen zijn gaan eten ^^

Verder heb ik 2 geweldige laatste weken achter de rug in Cooktown, Far North Queensland. Cooktown is het kleinste, slaperigste, meest saaie stadje dat je je maar voor kunt stellen, maar onverwachts bleken er toch nog aardig wat gezellige mensen rond te lopen :D Ik ging naar een WWOOF-adres dat een beetje anders dan anders was: de vrouw voor wie ik werkte was er niet vaak zelf, dus ik kreeg uitgelegd wat ik moest doen en mocht verder een beetje m'n eigen gang gaan. Er waren nog twee andere meisjes op het adres: Anna uit Duitsland en Elisa uit Nederland, en met allebei kon ik het supergoed vinden, dus dat was heel erg leuk ^^ En wat ik verder heb uitgespookt... Voornamelijk voor de 16 paarden gezorgd, voeren & checken & af en toe rijden, en ook voor de andere beesten gezorgd: 12 koeien waarvan 1 ziek kalf in de achtertuin, een varken met 9 biggetjes, 2 ezels, een geit, 4 honden en heeeeel veel kippen en kuikentjes en eenden en ganzen en kalkoenen en weet ik wat nog meer. Verder heb ik urenlang op een paard ontsnapte paarden achternagezeten, ben ik met de auto vast komen te zitten op een dirt road, heb ik een hele hoop slangen gespot (twee keer hebben ze een kuikentje gedood :() en was het dus supergezellig met een groepje mensen die bij een resort in town werkten, waar ik zeker de tweede week bijna elke avond mee heb rondgehangen. Ook heb ik 1 nachtje op de boerderij met alle dieren geslapen: koken op een houtvuurtje, de wc is in een schuurtje zonder deur, douche hangt buiten aan de muur, nauwelijks verlichting want dat gaat op zonne-energie, en slapen doe je in een nogal open hutje met alleen een klamboe als bescherming tegen alle rondkruipende beestjes... was heel leuk, maar ik kon toch niet zo heel goed slapen :P

De baas van het resort wilde me zelfs een job aanbieden daar, en ik had het geweldig gevonden om langer te blijven, maar helaas moet ik toch strakjes ook op tijd weer thuis zijn voor de studie en waren alle tickets & dingen al helemaal geregeld... maybe next time? ;)

Maandag had ik de bus terug geboekt, maar dat moest natuurlijk weer misgaan... De bus was kapot, dus in plaats daarvan was er een auto waar 5 passagiers inkonden - en helaas, 6 mensen hadden de bus geboekt! En aangezien ik de enige was van die 6 die nog niet betaald had (ik moest contant aan de busdriver betalen, werd mij verteld) kon ik niet mee. Juist. Daar was ik het natuurlijk niet helemaal mee eens, aangezien ik echt terug moest naar Cairns om de laatste dingen te regelen, dus er was een beetje een probleem. Uiteindelijk kwam er iemand met het idee om me op het vliegtuig te zetten, dus mevrouw buschauffeur ging even voor mij bellen... Ja, er was nog plek, en ik kreeg korting, maar het was alsnog een stuk duurder natuurlijk. Maar aangezien ik niet zoveel keus had, heb ik dat toen maar gedaan. Met een shuttlebusje werd ik naar het vliegveld gebracht, en toen bleek m'n busdriver tevens het enige personeelslid op het hele vliegveld te zijn. Samen met m'n acht medepassagiers en 'n piloot ben ik toen in een ieniemienie wiebelvliegtuigje geklommen, waar ik achter de piloot zat en alles heel goed kon zien, dat was wel weer leuk :D

En nu ben ik dus weer in Cairns, waar ik een heeeeleboel tijd achter de computer door heb gebracht om up to date info te verzamelen over Bangkok, aangezien de mensjes daar op het moment niet zo lief voor elkaar zijn... maar gelukkig blijft dat tot nu toe beperkt tot Bangkok, dus wij gaan de stad gewoon niet in en kunnen veilig door de rest van Thailand reizen, no worries! :D

Ik heb al een tijdje geen foto's meer geupload dus ik dacht, laat ik maar weer 'ns een lading erop gooien: van Darwin en van Kakadu, van m'n WWOOF-adres in Batchelor, van het duiken, en van WWOOF'en in Cooktown :D I'm very sorry, ik heb heel hard geprobeerd om de hoeveelheid zoveel mogelijk te beperken, maar zoals gewoonlijk ging dat weer een beetje mis.. enjoy! ;)

En dan ga ik nu maar weer terug naar m'n hostel om voorlopig m'n allerallerallerlaatste nachtje in het prachtige Australië door te brengen... :(:(

...but I'll be back, I'm sure! ;)

liefs! xx

1. Lars Krijgsman:
    18 mei 2010
    Ah! Vast jammer, weer terug naar het o zo exotische Nederland. Aan de andere kant; Nederland zal de eerste paar weekjes misschien ook wel als 'een buitenland voelen 8). Acht maanden, zijn zeker heeeeeel snel gegaan? (zou je niet eerst een half jaar gaan?)
    Ik blijf er bij: ik ben jaloers. Haha, en goed ook! Veel plezier nog de laatste daagjes/weekjes! ^^
  2. betty:
    Hoi Roos,
    Fijn om te lezen dat, naast al je andere ervaringen, ook op het einde van je verblijf in Australie je een laatste, mooie en warme herinnering hebt overgehouden. Doe wel voorzichtig in Bankok en laat je regelmatig goed informeren inhoeverre de onrusten zich "beperken" tot (een deel van Bankok), want ook het staartje van jouw reis moet je goed en heelhuids af kunnen sluiten .
    Heel veel plezier de laatste weken.
    kus Piet en Betty
  3. Willy Verberne:
    Hoi Roos,
    Wat een avonturen en wat heb ik genoten van al je verslagen! Kunnen ze op dat laatste adresje niet een heel gezin opnemen (Char en Aad kunnen best wel meehelpen)? Blijf nog even doorschrijven want ook over Thailand willen natuurlijk alles lezen.
    Heel veel groetjes van Willy.
  4. annemieke:
    Lieve lieve Roos,
    Terwijl ik dit schrijf lig jij op 1 oor je laatste nachtje weg te dromen in Oz. Wat heb jij veel beleefd, gedaan, ervaren, geleerd, afgezien,en vooral genoten. We zijn ontzettend trots op je, maar zijn heel blij als je straks weer voet op Nederlandse bodem zet. Ik hoef je niets meer te zeggen over Bangkok, je weet het en bent inmiddels plat gemaild. Heel veel plezier de laatste weekjes met Robin. Een te gekke verjaardag 29/30 mei op de vollemaans feesten.
    Liefs mama
  5. Iedje:
    19 mei 2010
    Lieve Roos, dank weer voor je update. Mooie reisverhalen; prachtige ervaringen zet je neer! En wat ik zo leuk vind is dat daar waar jij straks reist dat ken ik. Dus ik verheug mij op je Thailandse reis. Take care. Een mooie reis met Robin! Geniet van de cultuur, het eten, de lieve mensen, het goedkope leven, de natuur, de zee en nog veel meer. Veel liefs
  6. Iedje:
    19 mei 2010
    Het is hier kwart over 12 `s nachts; het is 19 mei en wat ik nog vergat: Roos gefeliciteerd met je moeder! Je zusjes zijn weg met school en jij zit in Thailand dus dat moeten jullie als je terug bent met haar vieren.
  7. Els:
    19 mei 2010
    Ook van Auntie Elsa de felicitaties vioor je moedertje. Vier het met een lekker thaise curry en doe dat straks als je weer in Nederland bent met ons allemaal nog eens over.
    Veel plezier deze weken en de totaal andere cultuur.
    XX Auntie Elsa
  8. ronald:
    26 mei 2010
    Hey Rosita,
    Wat is de tijd gevlogen!! Heb veel van je avonturen gevolgd, maar niet alles... en dus moet je maar even komen bijkletsen als je weer on dutch ground bent. Wij hebben nog kippen op de boerderie you know!! Dat half engels/nederlands works wel aanstekelijk you see, no need to say but wees voorzichtig het laatste stukje!
    tot gauw XXX Ronald