Outback adventures

7 april 2010 - Darwin, Australië

G'day from Darwin mates! :D

Jaja, een message helemaal uit Darwin al! Ik zal jullie eventjes vertellen over alle avonturen die ik beleefd heb op de lange laaaange weg hiernaartoe...

In Adelaide werd ik ruim twee weken geleden door Jorie, Maarten & Eric van het busstation opgehaald - en het was natuurlijk suuuperleuk om iedereen weer te zien! Na het uitwisselen van een hele hoop verhalen hebben we 1 dagje doorgebracht in Adelaide. Ik moest naar de 'Travel Doctor' voor m'n laatste inenting voor Thailand en dat was nog een heel gedoe, en toen kreeg ik er ook nog gratis een vogelgriepvaccinatie bij :')

En toen gingen we touren! Met de Ford Falcon van Eric, een suuupergrote station wagon en het is natuurlijk echt een schande dat die nog steeds naamloos was, dus inmiddels luistert 'ie naar de naam Joe ^^
Onze eerste bestemming waren de Flinders Ranges, een National Park met hele mooie bergen & rotspartijen en heel veel wildlife - en het was er heeeeel erg warm! Vanaf dat moment hebben de vliegen en de muggen ons niet meer met rust gelaten... en de kangoeroes ook niet!
De 1e nacht konden we heel leuk de camping niet vinden. en omdat het al begon te schemeren (en dan worden de kangoeroes wakker en gaan lekker over weg heen springen..) besloten we maar langs de kant van de dirt road te gaan wildkamperen, aangezien er in de wijde omgeving niets anders te vinden was dan bomen en stof. In de Flinders hebben we prachtig gewandeld & aboriginal rock paintings bewonderd, en inderdaad lots of wildlife gespot: kangaroo's, eagles, big spiders en zelfs emu's!! :D
En toen ik op een ochtend ontbijt aan het klaarmaken was, kwam Bobby de kangaroo even op bezoek en besloot dat 'ie ook wel trek had in een ontbijtje: Bobby kwam gezellig onder de tafel zitten - see pictures! Toen we Bobby vervolgens met zachte dwang opzij hadden geduwd, haalde 'ie z'n skippyvriendjes erbij en ging ook nog een hapje van onze tent proeven - en toen ben ik maar eventjes luid schreeuwend achter de kangaroo-gang aangerend om ze weg te jagen...

Na de Flinders Ranges hebben we in het laatste stadje voor de echte outback, Port Augusta, nog wat spulletjes ingeslagen: boodschappen, heeeeel veel water, motorolie en natuurlijk wat reservebenzine. En toen waren we helemaal ready for the outback! :D In totaal heeft Joe ons zo'n 2300 km gebracht, langs kale zoutvlakten & door eindeloze, uitgestrekte plains met lage shrubs en heel veel red soil. En dan was er nog de typically outback-stuff: heeeaps of flies, voorbijdenderende roadtrains als je ergens langs de weg in een rest area probeert te slapen, het opal mining stadje Coober Pedy surrounded by moonlike landscape, en 's nachts de allerallermooiste sterrrenhemel die je je maar kunt voorstellen.
Zo'n 1300 km verder bereikten we dan uiteindelijk the Red Centre! Met natuurlijk the icon of Australia, what Aussies call 'The Rock': Uluru! (...bij jullie maybe beter bekend als Ayers Rock ;)) Langs de weg kamperen mocht daar niet, dus gingen we op de vreselijk dure camping staan, en daar waren - thankgod - douches en een zwembad!! :D Bij Uluru hebben we de sunset en de sunrise gezien, en we hebben ook de hele 10 km walk rondom de rots gelopen, compleet met rotstekeningen en sacred aboriginal sites, waar geen foto's gemaakt mochten worden. Uluru is echt massive, en het was best wel very impressive!
Zeker zo geweldig was Kata Tjuta (of ook wel de Olga's), wat in aboriginal language iets betekent als 'veel hoofden': een verzameling reusachtige rode stenen, waar we ook een eind gelopen hebben, door de Valley of the Winds, voordat we doorreden naar Watarrka - ofwel Kings Canyon. En daar was het zoooo mooi!! Van alledrie vond ik de walk hier echt het mooist, langs de rand van de canyon, met allemaal bizarre rotsformaties en op gegeven moment ook door de canyon door de 'Garden of Eden', een supergroene vallei met palmbomen en waterpoeltjes - midden in de droge outback! Na Kings Canyon hebben we nog 1 nachtje langs de Stuart Highway onder de sterren gekampeerd, naast een rivierbedding waar wonder boven wonder water in stond! De volgende dag in Alice Springs kregen we dan ook van een local te horen dat er in de afgelopen maand meer regen was gevallen dan in de 4 jaar ervoor bij elkaar, en dat 'ie de omgeving nog nooit zo ontzettend groen had gezien daar. Aha, vandaar dus. Het was ons inderdaad al opgevallen. 8')

Ja, toen waren we dus in Alice, DE stad van de outback, en dat stelde nog steeds niet echt veel voor. Het enige wat ze er eigenlijk hadden waren heeeeel veel sprinkhanen en superveel rondhangende aboriginees, die blijkbaar helemaal niets te doen hebben en de hele dag een beetje in groepjes rondhangen - best een beetje freaky af en toe. In Alice moet je 's nachts ook echt niet over straat gaan lopen, zegmaar. Op de camping waren er nog wilde wallabies (dat zijn een soort ieniemienie-kangoeroetjes) die je elke avond kon voeren, en dat was zoooo cute :) Maargoed, ik wilde vanuit Alice de Ghan nemen, een hele coole trein die dwars door de outback heen gaat, en die bleek alleen op maandag & donderdag te gaan - ik wilde niet helemaal tot donderdag daar blijven, dusnouja, oke, dan ga ik morgen wel ^^ Dus maandagavond heb ik alweer afscheid genomen van m'n reismaatjes, en werd ik uitgezwaaid op het treinstation en ben ik ingestapt in de allerallerallerlangste trein waar ik ooit in heb gezeten. En daar mocht ik toen lekker 15 uur in blijven zitten :P Gelukkig is het veeeeel comfortabeler dan de bus, en er was een hele dining car waar je kon eten en natuurlijk slaapcabines (maar ik met m'n backpackerticket zat natuurlijk 'gewoon' op een superuberdeluxe stoel) en er waren zelfs douches aan boord! :D Om 9 uur 's morgens kwamen we aan in Katherine, waar je 4 uur de tijd kreeg om jezelf een beetje te vermaken. Dus ik wilde leuk gaan kanoën in de Katherine Gorge, maar helaas - er was teveel regen gevallen de afgelopen tijd, en er waren teveel krokodillen. Nouja, dan niet dus. Toen ben ik maar een stukje gaan lopen om toch nog de gorge te zien, maar het was zoooooo vreselijk warm, echt niet normaal. Verder dan 2 km kwam ik niet 8') Maar gelukkig waren er dus hele fijne douches in de trein! ^^ Want daarna moest ik gewoon gezellig weer 4,5 uur de trein in...

Maar gisteravond was ik dan wel eindelijk in Darwin! Eerste indruk is heel goed in twee woorden samen te vatten: muggen & supersupersuperwarm. Echt, nog warmer dan al het andere warm in de outback en overal, gewoon echt heelheel WARM. De luchtvochtigheid is ook superhoog hier (als je de douche uit stapt heeft het eigenlijk niet eens zin om je af te drogen, zeg maar 8')) en dat komt omdat het nu het einde van het regenseizoen is - vandaar ook de muggen! Maar het regent gelukkig niet :D en het is wel de mooiste tijd om de natuur hier te bekijken, omdat alles heel groen is en alle watervallen nu stromen enzo. Als het goed is ga ik ook een dezer dagen op een driedaagse soort van jeepsafari naar Kakadu National Park, lekker krokodillen kijken :')

En daarna heb ik weer een WWOOF-adresje gevonden: op een cattle station, met heeeel veel koeien & met paarden en een hele hoop andere beesten. Toen ik opbelde kreeg ik Cowboy Billy Boem aan de telefoon: 'yeah mate, for sure you can come, no worries!' Dus 14 april ga ik daar voor 2 weekjes heen :D Zie website: www.angelfire.com/planet/rumjungle en als je rechtsonder op 'gallery' klikt staan er een heleboel foto's op ^^

OH! En ik heb nog iets te vertellen.... namelijk wanneer ik weer naar huis kom! Schrijf maar heel groot in je agenda: 13 juni, 06:35!! Dan zet ik namelijk na precies 8 maanden weer voet op Nederlandse bodem :D

En dan heb ik NOG iets te vertellen.... *tromgeroffel* tatattaadaaaaa....

ROBIN KOMT NAAR THAILAND! :D:D:D

Ja, en nu denken jullie misschien ja oke, dus...? Maar, Robin komt niet zomaar naar Thailand, nee, die komt als ik ook kom!!! Oftewel, we gaan daar eventjes 3 weekjes heel hard vakantie vieren samen 8):D

Oh sorry guys, ik was niet van plan om jullie lastig te gaan vallen met zoooo'n enorm lang verhaal, maar als ik eenmaal aan het typen ben gaat het helemaal vanzelf en dan staat er opeens een heleboel tekst 8') En daar horen dan ook weer een heeeeleboel foto's bij natuurlijk! Aangezien ik een beetje achterliep, heb ik hier nog wat laatste fotootjes van Nieuw-Zeeland, hier vind je wat pics van Melbourne & m'n one day trip over de Great Ocean Road, hier staan alle plaatjes van onze outbacktour en hier staan nog een paar foto's van Alice Springs en alles daarna. Enjoy! ;)

Dan ga ik nu toch echt weer stoppen, tot de volgende keer maar weer (: